W swym pełnometrażowym debiucie fabularnym, 26-letni, pochodzący z Madrytu
twórca, podejmuje się tematyki mocno z pozoru wyeksploatowanej. Robi to jednak z ogromnym wyczuciem, świadomie kreśląc
filmową rzeczywistość grubą kreską; jednostkowe dramaty podszyte są w
"Pieles" czarnym jak smoła humorem sytuacyjnym - tyleż kontrowersyjnym,
co przewrotnym.
Sama fabuła to zbiór kilkunastu (kilkudziesięciu)
krótkich scenek, zmontowanych właściwie w przypadkowej kolejności, nie
zawsze z zachowaniem czasowej chronologii. Każda z nich przedstawia losy
bohaterów, którzy cierpią z powodu zniekształcenia własnej fizjonomii.
Dostajemy zatem niewidomą (czy raczej - pozbawioną oczu) Laurę świadczącą
usługi seksualne w wystylizowanym na Wesa Andersona burdelu zarządzanym
przez 29-letnią karlicę w ciele nastolatki, kobietę w ciąży cierpiącą
na achondroplazję, mężczyznę z oszpeconą twarzą (w tej roli model Jon Kortajarena), kobietę z zamienionymi
(sic!) otworami przewodu pokarmowego, czy w końcu - 17-latka z fetyszem
apotemnofilii, który czerpie "przyjemność" z amputacji własnych kończyn.

Filmową diegezę wypełniają głównie odcienie różu i fioletu, co podkreślać ma niejako odrealnienie, bajkowość całej historii. Ale „Pieles”, mimo
przerysowanych zdarzeń, przeestetyzowania i różowej dominanty, jest
tak naprawdę historią mocno osadzoną w naszej rzeczywistości, niezwykle przy tym uniwersalną
- opowiada bowiem o ponadczasowych ludzkich pragnieniach: poszukiwaniu
szczęścia, miłości i własnego miejsca w świecie pozbawionym akceptacji, tolerancji i
otwarcia na inność.
Jest „Pieles” także groteską, świadectwem
indywidualnego głosu artystycznego, choć - czemu trudno się dziwić - niepozbawionego wyraźnego, obcego akcentu. Obok formuły horroru cielesnego rodem z
wczesnych filmów Cronenberga, stylistyki Wesa Andersona (wszechobecna
symetria, pastelowe barwy), otrzymujemy również gorzką komedię romantyczną i
satyrę społeczną. O ile jednak Cronenberg balansuje w swoich filmach na
granicy transhumanizmu (posthumanizmu), zacierając granice między
człowiekiem a syntetycznymi maszynami i technologią, o tyle u Hiszpana
ciało stanowi raczej pewien wzorzec kulturowy, określa relacje w
społeczeństwie, choć może być również - jak zaznacza sam autor -
ekskluzywnym towarem.

Eduardo Casanova okazuje się reżyserem bardzo świadomym swego warsztatu, sprawnie łączącym dramat i czarny humor nie tylko w jednej scenie, ale nawet w obrębie pojedynczego kadru. Mało tego - Hiszpan zdaje się nie mieć żadnych oporów w portretowaniu
ludzkich, często skrajnych słabości: próżności, fobii, wstydu czy
pragnień,
efektem czego są sugestywne sceny, m.in. seksu analnego i
homoseksualnej miłości (pojawia się także wątek pedofila i nieletniej
prostytutki). Podobnie jak w produkcjach Kanadyjczyka Xaviera Dolana, u 26-latka z Madrytu w warstwie formalnej także wyczuwalne są silne wpływy popkultury i jej estetyki kiczu (Casanova zapoczątkował swój styl w krótkich formach wideo, pracując przy wielu teledyskach i reklamach).
"Komercyjny”, popowy pazur czuć zwłaszcza w soundtracku, złożonym ze staromodnych, popowych przebojów lat 60. i 70. Stanowią one zarówno autorski komentarz, jak i ironiczny kontrapunkt dla wydarzeń obserwowanych na ekranie.
"Pieles" jest kolejnym po "Baby Bump" Kuby Czekaja filmowym ewenementem, awangardą, w której rozmaite konwencje idealnie ze sobą współgrają. Każdy kadr pracuje na rzecz narracji i efektu groteskowości. I nawet jeśli efekt ten nie u każdego zostanie osiągnięty, to możecie mi wierzyć, że całość jest w stanie zaspokoić estetyczne potrzeby nawet najbardziej wymagających widzów.
***
Obsada: Ana Polvorosa, Candela Pena, Carmen Machi, Macarena Gomez, Secun de la Rosa
Scenariusz i reżyseria: Eduardo Casanova
Producenci: Carolina Bang, Kiko Martinez, Alex de la Iglesia
Zdjęcia: Jose Antonio Munoz Molina
Scenografia: Idoia Esteban
Kostiumy: Carolina Galiana
Muzyka: Angel Ramos
Produkcja: Hiszpania, 2017
Czas trwania: 77 minut
adwokat rzeszów - dobry adwokat rzeszów i okolice
OdpowiedzUsuńSzybka Gotówka - https://redirect.qxa.pl/YxNh9 - Uzyskaj Szybką Pożyczkę
OdpowiedzUsuń