Lipiec upłynął w polskich kinach pod znakiem wysokobudżetowych superprodukcji ("Wojna o Planetę Małp", "Dunkierka", "Spider-Man: Homecoming"), z kolei sierpień przyniósł już w pierwszym tygodniu dwa interesujące widowiska ("Valerian i Miasto Tysiąca Planet", "Mroczna Wieża") i parę "mniejszych" premier ("Frantz", "Piękne Dni"). Druga połowa lata (a właściwie jego końcówka...) zapowiada się równie obiecująco. Czas po powrocie z wakacji uatrakcyjnią widzom nie tylko przeładowane efektami specjalnymi blockbustery, ale również bardziej kameralne produkcje spod znaku kina autorskiego (aż trzy z nich miały premierę podczas canneńskiego festiwalu).


 ***

Na pokuszenie (The Beguiled), reż. Sofia Coppola


"Na pokuszenie" jest jednocześnie ekranizacją książki "Malowany diabeł" Thomasa P. Cullinana i remake'iem filmu "Oszukany" z 1971 roku w reżyserii Dona Siegela. To ukazana z punktu widzenia kobiet historia fascynacji, wzajemnych podejrzeń i damsko-męskiej rywalizacji. W rolach głównych znakomity aktorski kwartet: Nicole Kidman, Kirsten Dunst, Elle Fanning i Colin Farrell, a za kamerą Sofia Coppola, która otrzymała za ten tytuł, podczas tegorocznego festiwalu w Cannes, Złotą Palmę w kategorii najlepsza reżyseria (jest dopiero drugą kobietą w historii, która dostąpiła tego zaszczytu).


***

Mięso (RAW, Grave), reż. Julia Ducournau


Francuskojęzyczne, w pełni autorskie kino coming-of-age z elementami body horroru, które sprawnie posługuje się gatunkową metaforą kanibalizmu, sugestywnie kreśląc pejzaż podświadomości głównej bohaterki (świetna Garance Marillier). Całość, mimo niekoniecznie lekkostrawnego wydźwięku, silnie oddziałuje na widza - przede wszystkim za sprawą ascetycznych zdjęć Rubena Impensa, znakomitego popowo-elektronicznego soundtracku oraz sugestywnego, niejednoznacznego aktorstwa. Przed wybraniem się do kina radzę jednak nie sugerować się zwiastunami - te bowiem potrafią wywołać bardzo mylne wrażenie.


***

The Square, reż. Ruben Östlund


Nagrodzona Złotą Palmą szwedzka satyra społeczna „The Square” w reżyserii Rubena Östlunda (autora "Turysty") już teraz uznawana jest przez światową krytykę za jeden z najważniejszych filmów roku. Wśród festiwalowej publiczności od początku wywołuje ona jednak skrajne emocje, głównie ze względu na rzekomy hermetyzm, wynikający z obudowania fabuły wokół sztafażu sztuki nowoczesnej. Ja, jako stały bywalec galerii i muzeów, czekam na ten tytuł z narastającą wręcz niecierpliwością.


***

To (It), reż. Andres Muschietti


Podszyta dreszczykiem grozy opowieść o tajemniczej istocie w przebraniu klauna, terroryzującej małe amerykańskie miasteczko, to zarazem adaptacja słynnej powieści Stephena Kinga, jak i remake mini-serialu telewizyjnego z 1990 roku o tym samym tytule. W rolach głównych najmłodszy z aktorskiego rodu Bill Skarsgård, Jaeden Lieberher oraz znany z serialu "Stranger Things" Finn Wolfhard. Czy produkcja ta zdoła przełamać złą passę związaną z ostatnimi ekranizacjami amerykańskiego pisarza? Przekonamy się już za miesiąc.


***

Kingsman: Złoty krąg (Kingsman: The Golden Circle), reż. Matthew Vaughn 


Pierwsza część okazała się świetnym pastiszem klasycznych opowieści szpiegowskich, sprawnie żonglującym gatunkowymi motywami. Liczę na to, że sequel, jeśli jej nie przebije, to przynajmniej dotrzyma jej poziomu. A po trailerach zapowiada się nie mniej atrakcyjnie: mnóstwo dynamicznej akcji, efektownej rozpierduchy i znanych, aktorskich twarzy, na czele z Colinem Firthem, Halle Berry i Jeffem Bridgesem. Dodajmy do tego nazwisko reżysera, szczyptę angielskiego humoru i otrzymamy przepis na - miejmy nadzieję - odlotową blockbusterową mieszankę. 


***

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Featured Post

''Suspiria'' (2018), reż. Luca Guadagnino - recenzja

Przynajmniej raz w roku ma miejsce premiera filmu, który dzieli krytyków oraz widownie na dwa przeciwstawne obozy. Ci pierwsi zazwyczaj wyc...

Popularne posty

(C) Copyright 2018, All rights resrved Poza Kadrem. Template by colorlib